INFORMACIÓ
Número de fitxa | 209

Subgènere | Cançons

Estil | Redoblat

Temàtica | Amorosa.

Subtemàtica | Home no correspost

Cantador | Joan Serra, Cabei.

Recollit per | Joan Castelló Guasch?

Transcrit per | Joan Castelló Guasch?

Data | anterior a 1961

Font | El Pitiús 1961 pàg. 21-22 El Pitiús 1962 pàg. 11-12

El món està suposat...

El món està suposat per un ram d'embrolleria; tothom lo du cabilat i no l'entén qui el practica. Jo me n'hi ben reparat i ara en sent d'altres que ho diuen que es forta sa voluntat d'un fadrí i una fadrina que van apassionats tres anys o quatre de tira, parlant amb formalidat o bé festetjant per riure i d'ara i en tant mesclant també alguna mentida; fent com es enamorats trectant-se amb gran cortesia i es van perdent s'amistat, si algun dia se'n tenien, prenguent un per cada part, allí ont Déu los aginya. Nengú que em trega d'es cap que algun motiu hi havia. Això és p'es menors d'edat una experienci viva perquè ningú diga: «blat» abans d'alçar sa coïda, que un molí que està envelat de tot vent pot fer farina, i un fadrí que no és casat, com jo que em 'conteix aixina, navega per totes parts i es deverteix quan li lliga. Si alguna fa s'embafat, d'altres n'hi ha que el sospiren. No ho dic perquè haja provat de veure si m'admetien, que anc que tenga bé s'edat no som vei en demasia. De sempre que hi he pensat m'hi returat de seguida; sa causa d'això haurà estat es creure que no em voldrien. Moltes diran: Arrastrat; t'has ben tirat sa partida; quan te tenia animat i em pensava poder riure, molt bé me ho has afinat i has anat prenguent retiro. Si es joc els surt canviat queden bastant desmentides. El món està suposat... Jo sempre t'he desitjat sort, que per mi la prendria, i tu t'has amillorat creguent causar-me ruina. Si tu contenta n'estàs som dos a tení alegria: jo no he perdut ni he guanyat, m'he quedat just com solia; molta més tranquilidat perquè ara ningú m'obliga; encara que tu em diràs que em convidaves per riure. Tal volta he mal conversat, sent que motiu no hi havia, però no te'n facis cas que sa conversa ho du aixina. Jo en molta formalidat sa meva fe conseguia, no t'oblidava per cap i en parlà amb tu em devertia, finsus que m'has enterat que et dava poca alegria. Si et causava novedat cada hora, en ser que venia, gràcies a Déu que ha arribat un temps que et viuràs tranquila; ja estàs en deficultat d'es altres; remena i tria. De sa meua llibertat som amo i vui mantenir-la; si algú es 'via figurat que anava a fer renuncia que es tregui això des cap... m'ès que et quedasses per tia! Jo no ho trop fat ni salat perquè no som de gustillo, si altri l'hi ha trobat que ho manifest-hi enseguida; si no ho pot dí en veritat que hi mescli alguna mentida. El món està suposat... De sempre que m'agradat s'estil de la pagesia, que es fadrins van replegats fent remolins per dins vila; i ses al·lotes mirant si algun d'ells se hi arrima. Jo per davall es mercat vaig veure una bona 'xida que una en 'via replegat ben prop de catorze o quinze; per darrera i p'es costats n'estava que la cubrien i a tots donava per llarc broma de sa que s'estila. No estava tan freqüentat p'es cantó de ca'n Medina, que se n'hi havia aturat una (jo no diré quina), diguent: -Veiam si en ve cap!... I... ¡ni un, per medecina! Jo sempre m'he aconhortat de sa sort que Déu m'envia. Tengueres molt de despatx en sos confits d'es teu dia; me'n dares un bon grapat, Déu t'ho pag, si no vaig dir-ho; partírem per sa meitat jo i un que no se'n temia que et 'guesses afigurat que es seu vení fos continuu. Segons estic enterat, tot d'una tu vares dir-li que ell te fes d'enamorat perquè un tot sol no et cumplia. Tu el 'gueres ben agafat... i una altra ja l'estrenyia. Per comprar es peix bo i barat pots 'nà a sa pescateria, que aquell temps ja s'acabat que en portaves tres en via. No em cont per adelantat, crec que en dormir no em somies; jo també em visc descansat creguent que tu estàs tranquila. D'ensà no haviem parlat en tots conec milloria: tu has mudat d'enamorat i jo en festeig catorze o quinze; no ho son de sa vesindat ni de lluny en demasia; no és lo millor lo barat de sempre sentim que ho diuen; no ho prengues per malvestat encara que jo ho maldiga, perquè ets de sa vesindat i això pareix baratia, que es valor que Déu t'ha dat no venc per disinuir-lo que jo hi som incapaç i en que hi fos bo no ho voldria. De sempre t'he desitjat sort que per mi la pendria. El món està suposat... Per veure't vui 'nar venguent, quan pugui alguna vegada, per devoció que et tenc, que ets sa meua enamorada, i ets un gran devertiment per ses nits d'entre setmana; per no venir tan sovent duc es diumenge de banda. Trebaia a passar bon temps vora ton pare i ta mare, i una cosa en es gust teu tendràs fadrina i casada que estàs de un mereixement que no és de renunciada; ho dic perquè no t'hi tenc i ets tu sa que més m'agrada, que ets una al·lota sirvent de tothom apreciada, guapa i de bon tractament t'hi vius molt ben regalada que lo que destijes tens i no et fa falta res, per ara. No podrà ser tant sirvent tal volta, qui en tendrà gana. Si em vols oir (ja m'entens), jo et fas sa conversa clara, me'n venc molt directament que en tu no hi venc de fiscada, anc que em diràs: imprudent; o alguna mala paraula, perquè segons diu sa gent tu, en tenir raó, mai calles. Senyales, per algun temps, ser-ho molt bon cap de casa: tens un sebre inteligent i un gènit que t'acompanya. Si em veus anà en pensament, diumenge i entre semana no hi vaig per anar creguent que tu ho hages set se causa; de tu me n'oblit sovent i e-hi pens molt poques vegades. Jo en ser que estic animat cada hora em pareix un dia i un que va apassionat va per mala malaltia; ja no hi estic, i e-hi he estat, t'ho dic perquè ho ben sabia, gràcies a Déu m'he curat, tu em feres sa medecina. Si ara no venc ni vaig, un temps anava i venia, però aquell temps s'ha acabat... ¿Cóm té de ser «vida mia»? El món està suposat... Ja te n'hi dit quatre coples i ara te'n diré tres més perquè es motiu m'has fet doble te les ben afavoreix; i si llavor t'hi atornes te'n diré quatre o cinc més. Vui dir que si tu no et dónes, sempre que vui, repeteix. Ves fent ses coses conformes, creu-me que et convendrà més; no conversis en desorde quantre nengú, t'esverteix que aquell que se'n va i no torna no es sap lo que li pareix, si l'enfecciona s'ombra o si s'anyora i pateix. Jo et pretenc per bona al·lota, anc que no parlem mai més, per festejà i 'na fent broma que això és es meu interés. Sa passió no em destorba amb tu ni amb ses demés, si me fa raiar sa corna desig que a tu et fonga es greix. No sabem si és mala o bona sa sort que mos persegueix; jo, es signe de matrimoni no'l desprecii mai per res, beneïda siga s'hora si me'n determin mai més. Si em dius que hi 'via estat vora quissà només t'ho pareix que abans de comprar sa roba, si me pareix, regateig; jo en sé per vendre que és bona no desprecii sa que veig. Repare't del món com roda; molt més això des festeig que es fadrins són com sa boira, no els has de creure per res perquè et diran una cosa cent vegades cada mes; cada u des seu modo prova, embrollant, qui més pot, més tots mos regim amb monjoies pensant sempre en lo mateix. D'es temps que t'he practigat, fen-te passar trista vida pensa que ja s'acabat dispensa ma tonteria, perquè en aquest món no saps de qué pots ser perseguida. El món està suposat... Sa lluna té moïment i té creixcuda i minvada i te senyalat es temps que ha de fer sa travessada, no s'entretén un moment de s'hora que té indicada. jo m'anava aconteixquent igual, quan te practigava que es venir em queia avinent cada diumenge de tarda, però s'ha 'cabat es temps que es teu correu no atrassava; mos hem 'nat desconeguent, ¿com ha de sé, amor amada?... I ara mos dam compliment, tu per ca teua, i jo a casa. Jo me'n 'niré fora terme si no trob al·lota aquina que en trob un fadrí mig vei i he perdut s'enamorada; no s'ha perdut per tot Déu, si altri l'ha conquistada. Sa teua cara no ment, fas vista de cristiana i jo quan 'nava venguent semblava que m'hi tornava, molt bé que anava aprenguent s'estil de passà el rosari. Mai m'ha curtejat es temps i em 'nava tornant molt llagi finsus que hei 'nat coneguent que un altre coni vel·laves; no serà maner talment, si tu te ho afiguraves que altres caçadors més veis per impossible el deixaren, i ara direm jo i tot Déu que has corregut un salvatge; devés sa part des ponent s'escapava que el diable; jo sé molt be es casament que l'hi donaren posada, té un color diferent a sa part de tramontana i a s'altra d'es sol ponent té sa mateixa fatxada; festeja molt a gust seu i el reben amb bona cara. Enc que tu em 'niràs diguent que això tampoc no hi faltava, i em d'anar reconeguent que tu no la tens tan mala; molt be t'anava coneguent s'ideia que tu portaves, que amb jo, per un passatemps, quan queia bé festejaves però donant-me a entenent que amb un altre cavilaves. no sé amb quin fonament perquè ell amb tu no hi pensava, que en conversarem sovent de tu algunes vegades. ¿saps que m'anava diguent? que en veure't l'enmolestaves, perquè amb alguns 'naves fent ses obres falsificades. Jo et diré molt aviat an aquell temps com vivia: no anava molt disgustat que tu em donaves que riure però bastant recelat que et veia sa picardia; tu et 'vies equivocat, t'ho dic perquè ho ben sabia daves es pa mesteiat an a qui no el mereixia, per altri ben florejat, emperò no l'admetia. No es viu apassionat tot qui passant diu ¡bon dia! El món està suposat... Jo amb tu he pensat moltes voltes d'ensà no haviem parlat, pensant-hi moltes venc poques i així em surt més barat, que enc que un sempre va que trota, prompte es troba fatigat. M'has fet preguntes molt poques jo tampoc m'he declarat, encara que molt, de sopris, temps per això hem festejat; però hem 'nat traguent notes amb poca formalidat, amb ses ideas poc fortes (vui dir per sa meua part); m'has fet motius, moltes voltes, per acabar s'amistat, m'anaves obrint ses portes i he pres carrera per llarc. Si t'han tocat ses escorxes te les han ben procurat: tu et 'vies afigurat que amb jo hi tenies de riure i he set jo es que s'ha alegrat amb sa teua tonteria. Cada dia assenyalat quan tu venies de vila sense cap fadrí as costat sabent que te'n folgaries... Ja m'he hi 'vies convidat, no sempre, però algun dia; i aquells, tan aconhortats, que a la devall mà tenies, jo em pens que s'han avesat que et van fent males partides. ¿saps de què m'he reparat? Que em pens que de tu s'enquillen. Si en tens cap altre avesat an es costum que tenies, no facis més desbarats i porte't amb honestia i per el món no aniràs fent conversar ses famílies. Jo ho dic perquè m'ha passat amb altres conversà i riure de coses que tu ja saps que un bon motiu n'hi havia. Tu dus es vestit planxat i en sos mocadors puntilles; jo, si anàs vestit de drap, tant mateix la pintaria, que es hómens de més edat; sabuts i pràctics de viure dirien que havia entrat s'estil que un temps hi havia, que es 'via renunciat per quatre fatilleries que hi ha per ca'n Braç Taiat que mos causen sa ruïna. Que raso, estam, satinat, seda, llana i sedalina... Modes per anar mudat ja en van sortint cada dia, per portar el món enganyat com tu feies algun dia; però t'has equivocat... si et trobes perdent, suspira. El món està suposat...